Tavaly már tesztelte a BKV és a Volán is a gázüzemű buszokat, több helyen írtak róla, hogy milyen tiszta, csendesebb, olcsóbb, ingyen lehet tesztelni, aztán nagy csend lett. Én magam el is felejtettem az egész történetet, aztán pár hete nagy hírverés közepette a BKK bejelentette, hogy itt van Franciaországból kettő, alig használt, igen olcsón megvett gázos busz, elkezdenek közlekedni, tessék használni és megtapasztalni a tiszta tömegközlekedést! Már vártam, hogy melyik budai vagy belvárosi vonalra rakják, amikor kiderült, hogy 182-es és 184-es buszok vonalán fognak járni. Azóta szinte minden este munka után sikerül elkapnom az egyiket és három megállón keresztül tesztelni.
Sokkal csendesebb, mint bármelyik másik ezen a vonalon szolgálatot teljesítő jármű, nem köhög ki magából szürke füstfelhőt, nem koccannak össze a vesekövek elindulásnál, szép tiszta (még), bekamerázott, légkondicionált. Viszont nincsenek az ajtónál kapaszkodók a magasban, ami tömött járaton kellemetlen, mert hozzá kell simulnod a melletted állóhoz. Aki jobb esetben fiatal lány, rosszabb esetben egy ork, és aki ismeri ezt a két vonalat, tudja, melyikre van nagyobb esély... Persze Európában nincs ezzel baj, mert felszállás után úgyis beljebb helyezkedsz, nem tartod fel a le- és felszállókat azzal, hogy az ajtóban állsz. Sajnos még mindig nem tartunk itt, de alakul a dolog, ha más miatt nem, itt megtanulja a magyar nép, hogyan kell kulturáltan utazni. A belső színvilágot gazdasági megfontolásból nem alakították át BKV színűre, ami elsőre bántóan színes (zöld, citromsárga és piros váltja egymást), mintha egy bohóc fröccsent volna szét a beltérben, de néhány utatzás után hozzá lehet szokni, sokkal vidámabbá tesz egy esős csütörtök reggelt. Napfényben pedig egyenesen táncolni támad kedve az embernek!
További érdekesség még, ami valószínűleg a franciáknál természetes, hogy nem afölött az ajtó felett gyullad ki a kis lámpa, ahol le akar szállni az utastárs, hanem a busz elején és hátulján van leszállást jelző lámpa. Mint a Volán járatain. Ezért mindenki vadul nyomkodja a gombot, néz szúrósan, majd nyomkod tovább. Jobb esetben észreveszi, hogy elöl-hátul világít a kis lámpa, rosszabban elindul a sofőrbá' felé, problémát megoldani. De nem érhet oda, hiszen megérkezünk a megállóba, ahol az ÖSSZES ajtó kinyílik. Függetlenül attól, hogy jelezték a leszállási szándékot. Ez semmilyen esetben sem lesz jó, mert télen bejön a hideg, nyáron kimegy a lehűtött levegő, a tömött buszon meg fel kell lökni a többieket, hogy kinyílhasson az ajtó. Remélhetőleg egy nem túl költséges szoftverfrissítéssel megoldják ezt, mert felesleges az összes ajtót kinyitni.
Értem én, hogy fontos a régi Ikarus-ok leváltása, mert több kárt okoznak, mint hasznot hoznak a BKK-nak, de az új buszok hadrendbe állítása előtt újra kellene aszfaltozni az utakat. Ami a járatok vonalán a BKK feladata. Lenne. De csak fotózzák, amitől még jobban fog rázni, még jobban széthullanak ezek a szép új buszok. Pedig olyan jó lenne klimatizált, tiszta üzemű buszokkal suhanni a tükörsima aszfalton!
Egy alapvetően gyalog járó polgártárs
(Fogok ám újmetrózni is, majd jól megírom a véleményem a megállókról, biztos nem olvastátok még ezer helyen.)